Dirk Hovens doet met zijn Shakespeare Terminal die toegang geeft tot de tunnel waarmee Groot-Brittannië verbonden is met het vasteland van Europa, een aanklacht tegen de snelheid waarmee wij door het leven gejaagd worden en de aandacht voor het moment en de plek verloren gaan. Het project is een pleidooi voor het belang van ‘het verblijven’ op en ‘het bewustzijn’ van de plek in de architectuur, in weerwil van de opgedrongen afleiding door winkels en fastfoodketens die de huidige terminal domineren. Dirk hanteert een breed scala aan architectonische referenties en flirt in zijn beelden met een jaren 30 stijl uit de vorige eeuw. Dit roept heftige emoties op bij verschillende juryleden waarbij waardering en afschuw om het hardst wedijveren. Handelt het hier om een romantische inborst met een kunstzinnige aanleg of een doelbewuste zwartgallige strategie? Zal de presentatie de gemoederen kalmeren of de avond doen ontvlammen? De jury wacht in spanning af.
NOMINATIE DE MEESTER 2019: ‘DIRK HOVENS’
