Flirt

Armeni

Wellicht het bekendste en tevens meest letterlijke voorbeeld waarin architectuur en mode samenkomen is een beroemde foto gemaakt op het Ball de Beaux Arts in New York tijdens de crises in 1931. Hierop zijn 7 architecten te zien die zich hebben verkleed als hun eigen recent opgeleverde gebouw. Het was een even hilarisch als optimistisch moment waarop de nieuwste ideeën over architectuur met vertrouwen in de toekomst aan het publiek werden getoond. De gekozen vorm had echter niet zozeer met een mode uiting op zich te maken dan wel met de wens tot verleiden maar laat hiermee toch zien dat de ogenschijnlijk enorme tegenstelling minder groot is dan deze lijkt.

Architectuur en mode begeven zich beiden op het gebied van de meest elementaire menselijke noden. Is kleding de eerste bescherming van ons kwetsbare lichaam, dan is onderdak een noodzakelijkheid van dezelfde orde. In de basis is er slechts sprake van een verschil in schaal: Kleding trekt men aan terwijl men een gebouw betrekt. Misschien is het dan ook deze gemeenschappelijkheid die de oorzaak is van de aantrekkingskracht tussen de disciplines. Het is in ieder geval een feit dat zowel de architectuur als de mode zich hebben ontwikkeld als representatieve en sterk
communicatieve verleidende media en derhalve buitengewoon gevoelig zijn voor
de geest van de tijd. Wederzijdse beïnvloeding kan dan niet uitblijven.

Het constante geflirt tussen de twee vakgebieden heeft een breed scala van producten tot gevolg met een variëteit die zijn oorsprong heeft in het delen van inspiratiebronnen en fascinaties tot het over en weer opnemen van letterlijke citaten. Modehuizen verbinden zich voor hun Flag-stores bewust aan beroemde architecten die vervolgens weer schoenen en andere accessoires ontwerpen. Gebouwen die geheel of gedeeltelijk zijn geconcipieerd als draperie of waarbij vloeiende lijnen de vloeren en wanden doen oplossen tot een nieuw architectonisch kledingstuk zijn geen uitzondering meer. In de mode wordt constant geëxperimenteerd met nieuwe materialen en vormen die een haast architectonische structuur en massa hebben en legt menig couturier zich toe op het stofferen van complete interieurs.

Het zijn echter vooral mode ontwerpers die zich op het vlak van de beeldende kunst begeven die zich op een letterlijke manier bezig houden met het de architectonische vormen. Zo opende onze Rotterdamse Marga Weimans in 2012 de fashionweek met de show ‘City life’ waarin haar modellen in en met haast architectonische constructies over de catwalk liepen nadat ze in 2009 debuteerde met een jurk met een stofprint van galerijflats, het uitzicht vanuit haar atelier.

Armeni verleidt ons nu met de belofte dat ze Rotterdam, als stad van architectuur, kunst, cultuur en mode, in Moskou tijdens een mode evenement gaat representeren en op de kaart wil zetten door het tonen van een op de Nederlandse en Armeense architectuur geïnspireerde collectie. Gezien het eerdere werk van Armeni is het niet waarschijnlijk dat we in april ‘De Rotterdam’, ‘New Orleans’ en ‘Montevideo’ zien paraderen op de Russische catwalk. Hoe ze de flirt met de architectuur dan wel gaat gebruiken in haar collectie blijft voorlopig nog een geheim.

Dat dit ons brengt tot het vermoeden dat zij die inspiratie niet in letterlijke zin gaat verwerken, is wat ons nieuwsgierig maakt en uit doet kijken naar het resultaat.

Dikkie Scipio voor FGF

Rotterdam, kwartaal 1 2014